amaran: ini hanya luahan hati penulis tidak menggambarkan langsung sikap penulis yang tsiqah atau sebagainya....juga terdapat idea2 provokasi yang mungkin benar mungkin salah
BAGAIMANA ACUAN ITULAH KEKNYA....
Dah banyak kali dalam hidup aku yang berumur nak dekat 21 tahun nih terjumpe dengan hujah2...
" Kita kena rujuk quran dan sunnah.....ulamak juga tersilap"
boleh juga bukak forum iluvislam
lebih kurang begitulah seolah2nya Ulamak ialah manusia yang suka buat silap
hujah2 yang sedemikian semakin kerap aku dengar semenjak dua menjak aku keluar dari KISAS yang mana aku mula aktif membaca majalah2 islamik .....
entahla inilah hasilnya............

Aku hairan apakah JAIS hanya mampu menyediakan tangkapan tanpa menyediakan ruang2 agar Ulamak dapat menyebarkan ilmu mereka.
Ruang2 untuk ilmu agama dihalang..pas tu bila ada ajaran sesat marah pulak.....
Aku cakap berdasarkan pengalaman yang aku secebis ini..di surau rumah aku di Terengganu semenjak tahun 2004 beberapa siri kuliah dihalang akibat ...ntoh fikirla sendiri tahun 2004 apa berlaku kat terengganu....
hedonisme di biarkan berleluasa.....jadilah manusia termasuk orang2 macam aku terlalai...
Pendidikan pula seolah2 hanya mahu melahirkan robot..seolah2nya manusia ini sejenis robot yang belajar untuk bekerja .
bukannya belajar kerana naluri manusia yang suka berfikir dan bertanya serta menyoal apa yang disekeliling mereka
bukannya belajar kerana berfikir
sehingga lahirnya fahaman belajar itu apa yang ada di sekolah dan universiti
bagi aku pandangan sedemikian amat sempit
aku tak kata salah belajar untuk berkerja cari makan
namun apa yang aku lihat belajar itu hilang serinya apabila yang diutamakan ialah
menerima maklumat dan mengeluarkan dengan baik semasa di dewan peperiksaan...
indahnya belajar itu apabila kita mula2 keliru--->timbul persoalan--->berdoa jumpa jawapan----->usaha cari jawapan----->guna pancaindera yang Allah bagi mata mulut kaki dsb....bla333..
Aku juga pernah terjumpa manusia yang kata ulamak saje2 reka hukum.....dia kata ulamak saje haramkan riba? aduih
dia kata apesal kahwin mutah tak boleh..argh..bingung2..
seolah2nya ulamak ni suka suki haram2kan....
apa aku nak jawab?
aku sendiri tak cukop ilmu
tapi bila aku nak start membaca luaskan pengetahuan
nak start bertanya itu ini
ada ustaz2 nih kate tak payahla tahu dalam2
kita nih pelajar medik belajar je la medik
ntah..aku tak tahu
bagi aku manusia memang akan menyoal apa yang ada di sekeliling mereka
salahkah menyoal untuk mengetahui?
mana tahu manusia yang bertanyakan itu sebab nafsu?
lagi dihalang lagi mereka ingin tahu.....
sekian..aku yang kebingungan
BAGAIMANA ACUAN BEGITULAH KEKNYA...........
KADANG2 HIDUP INI MENJADI MUDAH APABILA KITA HANYA MENGIKUT APA YANG ORANG DAN KEBIASAAN BUAT..hehe
1. ust2 yg x bg ko blaja dlm2 tu sbb xnk nnt ko pening, ilmu agama ni pn bkn suka suki semua org boleh paham kalo diaja @ blaja sndiri, kalo btol2 ko nk blaja kene buat btl2 care nk blaja, p mnadah btl2 dgn mane2 ust, mcm budak2 kite yg p join madrasah qaradawi dgn ust fawwaz, ust fawwaz x ckp diorang xle blaja dlm2 sbb diorang blaja medic, tp ust fawwaz aja diorang btl2 sbb diorang sndiri btl2 tnjuk care nk blaja (p uma ust, prepare uma utk kelas, amek ust p kelas, bli kitab yg nk blaja etc).
ReplyDelete2. siapa ckp xm itu menghalang pemikiran, xm itu sbnrnya menggalakkan pemikiran
3. kdg2 x perlu mencipta sesuatu baru yg luar biasa, menjadikan sesuatu yg biasa sebagai luarbiasa pn dah ckup baik, mcm ko la, tulis blog ni mende biase je, tp bile ko tulis terus jadi luar biasa haha
Ramadan Kareem.
owh btw aku pn x stuju dgn 'sesetengah pihak', diorang dengki xnk bg org laen mngaja agama kat surau, tp diorang sndiri xnak aja, atau aja pn lbey2 kurang mcm xnk aja, haih manusia.
ReplyDeleteSalam ziarah & Salam ramadhan
ReplyDeleteNtah camne pusing2 leh terjumpe blog ni.
Skali bace bnyk gak ur opinions yg pelik but still bleh dterima..tp yg plg pelik..bace blog ni leh wat sye tergelak..aper yg klakar sgt ni..*thinks*..pape pun..to be one of the naruta fans is gr8!
tak reti nak balas.....
ReplyDeletejackisister
komen ko betol...
senarnye aku kdg2 fobia nak bertanye...
bertanye akan menyebabkan jawapan tak jumpe
sebab tahun 1 dulu aku ade mende gak yang aku keliru mende2 khilaf nih..kalau aku ungkapkan persoalan aku..last2 mereka respon ..ala ini khilaf..yang tak memuaskan kepale otak aku.....kalau ko perasan blog aku kat fs masa tahun 1......
aku mungkin ada sikit2 genetik cam PENG..sebab tu aku kdg sian tengok dia....aku sangka baik dengan dia bahawa dia mahu jawapan yang kukuh bagi persoalan2 dia.....
idea2 'sesat' sekarang dah berterabur
even kita tak bukak internet mahupun bace buku secare berterabur
cam aku yang harituh diutarakan persoalan2 pelik oleh suatu orang..dia kate ulamak suka suki haramkan riba dengan mende ntah...
..yang mana aku takboleh jawab nak balas..karang ditanyekan pada sesetengah orang dikatakan...baik ko study medik tu betol2....
AKU YANG TAKUT BERTANYA DAN FOBIA BERTANYA...
biarla aku pendamkan persoalan ini..wakaka jiwang2.......
oh lupe tentang xm..aku masih lagi dengan kepercayaan tahyul aku bahawa pembelajaran sekarang (undergraduate) nih sebenarnya tak banyak mana kita berfikir..kita menerima maklumat dan memuntahkan kembali.....
ReplyDeletekelemahan sistem ini bagi aku ialah terlampau banyak maklumat yang perlu dimasukkan sehingga proses berfikir seolah2 tiada....
kita menerima teori itu ini
lojik itu ini...tanpa kita menyoal kembali
..boleh jadi cam BAI kot yang kuat bertanya
bolah gak kot bace buku2 ainon abdullah..tentang sistem exam di sekolah2 dan kesan dia..hehe
(mungkin sebab aku kena dur kot aku cakap cenggini)
Bismillah...
ReplyDeleteberkenaan dgn exam, memang lah sistemnya tidak sempurna. Tapi, sama ada ia satu wadah mencambah pemikiran mahupun tidak, ia lebih bergantung kepada individu sebenarnya...
ya, menghafal dan muntahkan kembali di kertas exam...
tapi, dalam proses penghafalan, seseorang itu masih boleh berfikir kenapa terjadi macam tuh...
takrif collision theory...
substances with enough energy and right orientation only can proceed the reaction...
Kalau pelajar memilih untuk menghafal takrif berkenaan untuk dimuntahkan maka, menghafal lah dia. Jika pelajar memilih untuk tertanya-tanya, mengapa perlu ada enough energy? which type of energy should be enough to fullfill the process? how the substance get more energy to reach the required energy... maka, berfikirklah dia dan pergi berkelana mencari jawapan...
see.. ia bergantung kepada diri kita sendiri.
seterusnya... dengan mengatakan sistem pendidikan ini adalah satu bentuk proses penyuapan, ya... mungkin.
Namun, bukankah sememangnya perlu untuk kita diberitahu sesuatu maklumat untuk mencambah ingin tahu lalu, mencari maklumat seterusnya?
Jika ana analogikan dengan collision theory tadi, pelajar disudukan dengan takrifnya. Kemudian, timbul persoalan2 berikut (seperti di atas) maka, pelajar sendiri yang boleh pilih untuk pergi jumpa cikgu atau pensyarah, untuk dapatkan jawapan terus. atauu.. pergi research sendiri untuk mencabar dan memperkembang otak sendiri... see... ^^
Mungkin sistem kita tidak sempurna namun, kita masih punya ruang untuk memilih...
Maka, pilih jalan kita sendiri...
Dan, tentunya jalan yang kita pilih itu penuh duri, kerna orang yang istimewa itu tentunya berbeda dengan orang lain. Maka, kerna itu ia istimewa. Istimewa kan, jika kita asyik dikecam kerna perasaan ingin tahu? Kita yang jadi perhatian... ^^
Dare to try, dare to challange...^^
no wonder why parents worry so much kalau anak umur 5 tahun boleh baca. kalau anak tu have no interest in science subject. risau nk hantar anak ke sek tahfiz sbb takut xdapat satraight A's. mindset... acuan...
ReplyDeletethanx puteri dan cikgu eya dtg blog serabut nih..x minat nak bincang2...postu hanye tulisan dari hati je malas nak bincang2..hehe
ReplyDelete