ya allah html rosak ..sape suruh aku main html
amaran: idea2 di dalam artikel ini mungkin suatu kesilapan ..baca di atas risiko sendiri
Nawfas sedar dirinya sudah jauh....semenjak keluar dari KISAS pembangunan rohani sudah kurang dijaganya. Tambahan pula masuk INTEC segalanya bebas sehingga kat Mesir dia mula menerokai dunia yang terbuka.
Nawfas sebenarnya bukanlah manusia yang bersosial malah dia suka tenggelam dengan pembacaan dan fikiran-fikirannya sendiri. Sikap yang sedemikian membuatkannya selalu bersendirian dan 'asing'.
Dia amat gemar membaca buku terutama apabila persoalan-persoalan itu timbul di mindanya. Mendapatkan ilmu melalui komunikasi amatlah lemah baginya.
Baginya ilmu wujud dalam keadaan bersambung2 dan bukannya teratur seperti yang ada hari ini.......tiada masalah membaca melompat2....
Semenjak masuk KISAS dia sudah tak mampu tumpu kepada study kerana sistem di KISAS sudah terlampau exam oriented!
Hari2 pengetua kata....lihat senior2 kamu mereka semua mampu pergi ke luar negara...
kah..kah...
belajar semata2 untuk ke luar negara....
kah..kah..
belajar sebab nak jaga prestasi sekolah
kah..kah..
belajar sebab nak jaga prestasi dan 'maruah'
KISAS sudah berubah ditekan oleh KEMENTERIAN PENDIDIKAN barangkali?
namun dirinya kena sedar bahawa KISAS sudah banyak berjasa kepadanya
cikgu2 di sana antara cikgu yang paling rajin
sanggup berebut dan bergaduh sebab nak mengajar...
kalau di sekolah lama
mana ada begitu..

ISLAM DAN IMAN SELARI
Nawfas sedar dirinya tak layak bicara soal Iman dan Islam dalam keadaan rohaninya yang tak terurus kebelakangan ini.
Tak tahu apa yang mengganggu fikirannya....dia mula perasan satu aspek yang ditinggalkan kerajaan Malaysia....(Nawfas tak dapat menerima idea sistematik bahawa pembangunan harus mula dari bawah step by step...baginya mula sahaja dari mana2..mula dari individu...mula dari politik...mula dari undang2...)
baginya manusia membentuk sistem dan sistem juga membentuk manusia
"Bagaimana acuan begitulah kek nya"
Tak wajar hanya bangunkan fizikal dan melupakan rohani. Bagi Nawfas semua ini akibat kita terlampau mengikut barat yang maju dari segi fizikal. Namun jiwa masalah.
Tak caye lu boleh bukak buku iman dan kesannya kepada hidup karangan syeikh yusuf al-qardhawi. Negara Sweden ke Switzerland taraf hidup diorang tinggi gile tapi kes bunuh diri paling tinggi....
Namun Nawfas tak lupa bahawa suatu hari nanti barat akan menjumpai jawapan....akibat sikap suka mengkaji.....mereka sudah mula mengkaji aspek spiritual dan emosi bukan hanya menumpukan aspek IQ.........
Aspek yang kerajaan Malaysia silap itulah yang juga dilakukannya...Nawfas sibuk membaca itu ini..tapi melupakan rohani sendiri....
benarlah kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz Iman mana boleh pisah dengan Islam.
manusia gabungan aqal roh jiwa perasaan
oh aku lupe perkara ini.....
SAINS BARAT MEROSAKKAN?
kah..kah...
idea ini memang ekstrem...
ke sebab kamu kena dur thani kamu kata sains barat tu merosakkan....
lu bace sini... dan boleh peningkan kepala membaca ini
Ada yang kata cara mengajar itu lah yang membawa kepada kesalahan tapi benarkah?
Baginya ada kemungkinan asas sains sekarang menyebabkan manusia melupakan tuhan.......
Baginya ada kemungkinan asas sains sekarang menyebabkan manusia melupakan perkara ghaib
Baginya ada kemungkinan asa sains sekarang menyebabkan manusia memandang remeh perkara2 tersebut....
Ibarat beginilah tapi idea ini mungkin agak kontroversi....teori darwin yang dulu2 orang percaye ....yang membawa kepada RACSISM-----kononnya bangsa ARYA JERMAN lebih agung akibat kepala diorang yang besar.....kah..kah...yang membawa kepada perang dunia pertama dan kedua..betolkah?
Lihat ..bukan aspek pengajaran malah teori sendiri boleh menyebabkan kemusnahan.....lagi satu kita telah dilatih untuk menerima dan memuntah balik dalam exam.....
amaran: idea2 di dalam artikel ini mungkin suatu kesilapan ..baca di atas risiko sendiri
Nawfas sedar dirinya sudah jauh....semenjak keluar dari KISAS pembangunan rohani sudah kurang dijaganya. Tambahan pula masuk INTEC segalanya bebas sehingga kat Mesir dia mula menerokai dunia yang terbuka.
Nawfas sebenarnya bukanlah manusia yang bersosial malah dia suka tenggelam dengan pembacaan dan fikiran-fikirannya sendiri. Sikap yang sedemikian membuatkannya selalu bersendirian dan 'asing'.
Dia amat gemar membaca buku terutama apabila persoalan-persoalan itu timbul di mindanya. Mendapatkan ilmu melalui komunikasi amatlah lemah baginya.
Baginya ilmu wujud dalam keadaan bersambung2 dan bukannya teratur seperti yang ada hari ini.......tiada masalah membaca melompat2....
Semenjak masuk KISAS dia sudah tak mampu tumpu kepada study kerana sistem di KISAS sudah terlampau exam oriented!
Hari2 pengetua kata....lihat senior2 kamu mereka semua mampu pergi ke luar negara...
kah..kah...
belajar semata2 untuk ke luar negara....
kah..kah..
belajar sebab nak jaga prestasi sekolah
kah..kah..
belajar sebab nak jaga prestasi dan 'maruah'
KISAS sudah berubah ditekan oleh KEMENTERIAN PENDIDIKAN barangkali?
namun dirinya kena sedar bahawa KISAS sudah banyak berjasa kepadanya
cikgu2 di sana antara cikgu yang paling rajin
sanggup berebut dan bergaduh sebab nak mengajar...
kalau di sekolah lama
mana ada begitu..

ISLAM DAN IMAN SELARI
Nawfas sedar dirinya tak layak bicara soal Iman dan Islam dalam keadaan rohaninya yang tak terurus kebelakangan ini.
Tak tahu apa yang mengganggu fikirannya....dia mula perasan satu aspek yang ditinggalkan kerajaan Malaysia....(Nawfas tak dapat menerima idea sistematik bahawa pembangunan harus mula dari bawah step by step...baginya mula sahaja dari mana2..mula dari individu...mula dari politik...mula dari undang2...)
baginya manusia membentuk sistem dan sistem juga membentuk manusia
"Bagaimana acuan begitulah kek nya"
Tak wajar hanya bangunkan fizikal dan melupakan rohani. Bagi Nawfas semua ini akibat kita terlampau mengikut barat yang maju dari segi fizikal. Namun jiwa masalah.
Tak caye lu boleh bukak buku iman dan kesannya kepada hidup karangan syeikh yusuf al-qardhawi. Negara Sweden ke Switzerland taraf hidup diorang tinggi gile tapi kes bunuh diri paling tinggi....
Namun Nawfas tak lupa bahawa suatu hari nanti barat akan menjumpai jawapan....akibat sikap suka mengkaji.....mereka sudah mula mengkaji aspek spiritual dan emosi bukan hanya menumpukan aspek IQ.........
Aspek yang kerajaan Malaysia silap itulah yang juga dilakukannya...Nawfas sibuk membaca itu ini..tapi melupakan rohani sendiri....
benarlah kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz Iman mana boleh pisah dengan Islam.
manusia gabungan aqal roh jiwa perasaan
oh aku lupe perkara ini.....
SAINS BARAT MEROSAKKAN?
kah..kah...
idea ini memang ekstrem...
ke sebab kamu kena dur thani kamu kata sains barat tu merosakkan....
lu bace sini... dan boleh peningkan kepala membaca ini
Ada yang kata cara mengajar itu lah yang membawa kepada kesalahan tapi benarkah?
Baginya ada kemungkinan asas sains sekarang menyebabkan manusia melupakan tuhan.......
Baginya ada kemungkinan asas sains sekarang menyebabkan manusia melupakan perkara ghaib
Baginya ada kemungkinan asa sains sekarang menyebabkan manusia memandang remeh perkara2 tersebut....
Ibarat beginilah tapi idea ini mungkin agak kontroversi....teori darwin yang dulu2 orang percaye ....yang membawa kepada RACSISM-----kononnya bangsa ARYA JERMAN lebih agung akibat kepala diorang yang besar.....kah..kah...yang membawa kepada perang dunia pertama dan kedua..betolkah?
Lihat ..bukan aspek pengajaran malah teori sendiri boleh menyebabkan kemusnahan.....lagi satu kita telah dilatih untuk menerima dan memuntah balik dalam exam.....
PERBEZAAN TIMUR DAN BARAT
Hasil pembacaan aku negara timor seperti Jepon banyak menggunakan intuisi iaitu gerak hati dalam kerja mereka. Kartun2 mereka pon banyak menumpukan kuasa2 ghaib.
Manakala kartun2 barat banyak menumpukan aspek futuristik dan kurang sikit aspek 2 ghaib nih....
Dari aspek keaktifan ketika pembelajaran mahupun mesyuarat dikatakan orang Jepon sedikit pasif seperti orang -orang Melayu.
Tidak seperti orang-orang barat seperti Mesir atau Amerika yang lebih berani menyuarakan pendapat di dalam kelas mahupun mesyuarat......
Pandangan aku juga orang asia sebelah timur banyak memendam rasa sehingga terjadinya Harakiri iaitu bunuh diri akibat sesuatu kegagalan atau amuk yang dipinjam kan dari Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris disebabkan istilah amuk tiada dalam Bahasa Inggeris....
Hasil pembacaan aku negara timor seperti Jepon banyak menggunakan intuisi iaitu gerak hati dalam kerja mereka. Kartun2 mereka pon banyak menumpukan kuasa2 ghaib.
Manakala kartun2 barat banyak menumpukan aspek futuristik dan kurang sikit aspek 2 ghaib nih....
Dari aspek keaktifan ketika pembelajaran mahupun mesyuarat dikatakan orang Jepon sedikit pasif seperti orang -orang Melayu.
Tidak seperti orang-orang barat seperti Mesir atau Amerika yang lebih berani menyuarakan pendapat di dalam kelas mahupun mesyuarat......
Pandangan aku juga orang asia sebelah timur banyak memendam rasa sehingga terjadinya Harakiri iaitu bunuh diri akibat sesuatu kegagalan atau amuk yang dipinjam kan dari Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris disebabkan istilah amuk tiada dalam Bahasa Inggeris....
....hamba yang lemah..maha suci allah tiada ilmu bagi kami melainkan apa yang allah ajar......
sudah malas ngn PO..nk buat mcm mana?
ReplyDelete